Stona główna Psy Psy Choroby Biegunka u psa
Biegunka u psa PDF Drukuj Email
środa, 11 maja 2011 22:00

Biegunka u psa jest jedną z najczęstszych dolegliwości z jaką właściciele zgłaszają się do lekarzy weterynarii. O biegunce mówimy gdy mamy doczynienia ze zwiększoną zawartością wody w kale (kał płynny lub półpłynny) ze zwiększoną jego ilością oraz częstotliwością wypróżnień. Kał ten często bywa z domieszką krwi i/lub śluzu.

Nieleczona biegunka może doprowadzić do poważnych zaburzeń w gospodarce wodno – elektrolitowej a tym samym do wycieńczenia organizmu a nawet śmierci. Biegunkę w zależności od czasu jej trwania dzielimy na ostrą i przewlekłą.

Biegunka ostra to taka , która pojawia się nagle i trwa zazwyczaj dość krótko. Takiej biegunce mogą towarzyszyć wymioty i burczenie wbrzuchu.
Zwykle ulega ona samowyleczeniu przy odpowiednim postępowaniu. Najczęstsze przyczyny tego rodzaju biegunek to:

• błędy żywieniowe, związane z nietolerancją pokarmową, przejedzeniem lub gwałtowną zmianą diety
  • czynniki zakaźne: bakterie, wirusy, czy pasozyty trucizny leki ciała obce

O biegunce przewlekłej mówimy gdy występuje ona w sposób ciągły lub z przerwami dłużej niż 2 – 4 tyg. I nie leczy się objawowo. Biegunce przewlekłej mogą towarzyszyć objawy takie jak:  wodobrzusze,  krew w kale, obecność śluzu, parcie na kał, polifagia, utrata masy ciała. Najczęstsze przyczyny tego rodzaju biegunki to:

• nietolerancja pokarmowa
  • giargioza
  • choroby
  • zapalne jelit np. zapalenie okrężnicy
  • przerost
  • flory bakteryjnej jeli
  • zewnątrz
  • wydzielnicza niewydolność trzustki
  • choroby
  • wątroby

Postępowanie diagnostyczne  w przypadku biegunek obejmuje:

• dokładny wywiad
  • badanie kliniczne pacjenta
  • badania laboratoryjne: morfologia, biochemia, badanie kału i moczu
  • badanie obrazowe ( RTG, USG)
  • testy specjalistyczne :
  • test Elisa w kierunku giargi
  • test TLI  w kierunku
  • ZWNT
  • poziom kwasu foliowego i kobalaminy
  • biopsja

Leczenie biegunek

To co właściciel może zrobić w domu obejmuje : 24- 48 godzinna głodówkę ( później dieta lekkostrawna), woda do picia, preparatu osłaniajace błonę śluzową żołądka i jeli ( np. Smekta), podanie węgla.

Jeżeli mimo tego biegunka nie mija lub jeśli towarzyszą jej inne niepokojące objawy takie jak: wymioty, wysoka temperatura, bolesność należy niezwłocznie
zgłosić się z psem do lekarza weterynarii, który postara się zdiagnozować przyczynę biegunki i zaleci odpowiednie leczenie.