Stona główna Dla weterynarzy Dla lekarzy - wiadomości Recenzja: "Nowoczesna farmakologia weterynaryjna"
Recenzja: "Nowoczesna farmakologia weterynaryjna" PDF Drukuj Email
Wpisany przez Lek. wet. Sylwia Szymańska
środa, 23 marca 2011 22:15

Studenci medycyny weterynaryjnej warszawskiej SGGW pamietają z pewnością zajęcia z farmakologii z profesorem Feliksem Kanią. Podstawowym podręcznikiem do tego przedmiotu była Farmakologia. Dla wielu roczników, które opuściły mury SGGW, kojarzy się z nieprzespanymi nocami i strachem przed egzaminem. Nie zmienia fo faktu, że jest to najpełniejsza pozycja na polskim rynku poświęcona lekom i ich działaniu. Do naszej redakcji trafiło właśnie najnowsze wydanie tej książki.

"Nowoczesna farmakologia weterynaryjna i terapia" prof. dr. hab. Feliksa Bogdana Kani to jedna z nowości wydawnictwa MedPharm na rok 2011. Książka została wydana pod patronatem Krajowej Izby Lekarsko Weterynaryjnej. Jak czytamy we wstępie do tej książki, celem autora było "...nie tylko opisanie tego, co lek powoduje w organizmie, lecz przede wszystkim objaśnienie mechanizmów działania leku, sięgając...". Czy ten cel został osiągnięty?

Pomijając fakt, że jest to wciąż podstawowa pozycja w nauce przedmiotu dla studentów, będzie również przydatna dla praktykujących lekarzy weterynarii. Przede wszystkim znaleźć tu można dokładne informacje dotyczące całych grup leków, zawierające mechanizmy oddziaływania na organizm, wskazana oraz przeciwwskazania do ich stosowania. Zdecydowaną zaletą książki jest rozpoczynanie każdego rozdziału od dokładnej analizy fizjologii danego układu. Np. omawiając leki przeciwbólowe autor prowadzi czytelnika od zdefiniowania pojęcia bólu, poprzez rozdzaje bólu i reakcje organizmu na bodźce bólowe do farmakologicznych sposobów walki z nim.

Zdaniem lekarza: W dzisiejszych czasach książce można zarzucić ubogość graficzną - czarno-białe rysunki ilustrujące książkę nie przemawiają już tak, jak kilkanaście lat temu, podczas studiów. Chociaż jest to typowy, podstawowy podręcznik studencki, wciąż może być przydatną pozycją w bibliotece lekarza weterynarii chcącego utrwalać teoretyczną wiedzę o działaniu leków.

Nowoczesna farmakologia weterynaryjna i terapia
Bogdan Feliks Kania
MedPharm Polska 2011